Indhold i denne sektion:
28. februar 2018

LOMA fremmer sundhed blandt børn og unge

LOMA-skolerne bliver i dag d. 28. februar omtalt i danske medier som et eksempel på den form for ’kompleks indsats’, der er nødvendig for at fremme sundhed blandt børn og unge i et længere perspektiv. Der sker i anledningen af at Vidensrådet for Forebyggelse offentliggør en ny rapport, der har samlet en række forskningsresultater fra indsatser i Danmark og internationalt.

Det særligt gode ved LOMA skolerne, er at de viser konkret, hvordan skoler selv kan tage føring på at fremme sundhed blandt eleverne. Når de har LOMA på skolen behøver de ikke indblanding fra supermarkeder eller fødevareindustri.

Med ganske enkle former for support, kan skolerne integrere fremme af sundhed, læring og trivsel med et lokalt perspektiv på Åben Skole og bæredygtig udvikling. LOMA-undervisning er en pædagogisk-didaktisk metode til at arbejde konkret med dette. På www.lomaskole.dk er der en række casebeskrivelser med eksempler på hvordan teams af undervisere har tilrettelagt og gennemført LOMA-undervisning.

Det, der kan udbrede LOMA til flere skoler vil være kommunal og national økonomisk støtte til de skoleledere og lærere, der ønsker at tage et ansvar for børn og unges sundhed. Konkret bør støtten omfatte mulighed for at søge støtte til etablering af køkkener og fælles spisesale på skolerne, samt tilskud til ansættelse af køkkenledere. En pulje på 50 millioner gennem 10 år vil gøre underværker for disse skoler og give et løft for elever fra ikke-ressourcestærke familier.

Dette kræver ikke nogen ændringer i folkeskoleloven – det kan gøres indenfor nuværende lovgrundlag. Forældrene vil fortsat skulle betale for maden, men højst 20kr pr.måltid og der vil være mulighed for at skifte til mellem madpakker og LOMA-mad på skolerne. Det er den form for fleksibilitet som forældre og elever ønsker.

For resultater af føleforskning i LOMA se mere på www.lomaskole og her.

Link til nyhed om LOMA og rapporten fra Vidensrådet for Forebyggelse på DR.dk

Ingen kommentarer