Indhold i denne sektion:
6. oktober 2016

LOMA på studietur til Food for Life

loma-studitur-til-food-for-life-bristol-uk

LOMA projektets studietur til Food for Life (FFL) projektet er skudt i gang og de 24 deltagere er nu vel ankomne til Bristol i Wales, hvor hovedkvarteret for FFL er placeret, nærmere bestemt hos Soil Association, den engelske økologi organisation. Deltagerne på turen er skoleledere, lærere og køkkenledere fra henholdsvis Filstedvejens Skole i Aalborg Kommune, Tjørring Skole i Herning Kommune, Tved skole, Ørkildskolen og Nymarkskolen fra Svendborg Kommune og Strandgaardskolen fra Ishøj Kommune.

Formålet med turen er at studere, hvordan FFL arbejder med integration af sundhedsfremme, læring og bæredygtig udvikling. Studieturen er finansieret dels af Nordea-fonden, dels af en konsortium bevilling fra Erasmus+  som de deltagende skoler har søgt og opnået sammen med Center for Undervisningsmidler, UCL.

Organisationen FFL er i løbet af de sidste 10 år vokset fra at være ganske få skoler til i dag at have 5000 deltagende skoler fordelt over hele England og Scotland. Ydermere er flere hospitaler, plejehjem og dagtilbud blevet en del af FFL.

– Det er vældig interessant for os i LOMA projektet, at få lejlighed til at studere, hvordan FFL etablerer en platform for samarbejde med lokale producenter både omkring indkøb af råvarer, undervisning af elever og efteruddannelse af underviserne. Det som vi også selv er optagede af med LOMA, siger Lise Rørbæk Andersen, der deltager i turen fra fra Børn og Unge i Svendborg Kommune.

Programmet starter med introduktion og baggrund, herunder resultater fra den evaluering som University of the Western of England har gennemført siden 2012. Midt i ugen er der besøg på to skoler, hvor deltagerne får indblik i, hvordan FFL samarbejder med skolerne omkring certificering i en bronze, sølv og guld ordning. Næste dag, går vi mere i dybden omkring, hvad eleverne lærer og hvordan det påvirker deres hverdag i skolen at deltage i FFL ’cooking classes’. Det er hands-on så deltagerne på studieturen smøger ærmerne op og går i gang med råvarerne. Den sidste dag går turen til et landbrug i Exeter der i særlig grad er indstillet på at tage i mod skoleelever og invitere dem ind som aktive deltagere i læreprocesser, hvor ’food and farming’ er integreret.

– Vores værter her i Bristol har opfordret LOMA skolerne til at give en præsentation af deres LOMA projekt.  Måske kan der også gå viden og inspiration den anden vej? Vi håber på, at der er grundlag for et samarbejde med FFL fremadrettet – både omkring udvikling og forskning, siger Dorte Ruge, projektleder, adjunkt, Center for Anvendt Skoleforskning, University College Lillebælt.

For mere information om studieturen: Dorte Ruge, Projektleder, doru@ucl.dk.

Om denne side