“Sociale læringsrum i LOMA – en pædagogisk antropologisk undersøgelse af udskolingselevers deltagelse i og erfaringer med et skolemadsprojekt”.
Kristina Holt har skrevet speciale på Pædagogisk Antropologi, DPU, baseret på et tre måneders feltarbejde i LOMA-køkkenet og spisesalene på udskolingsskolen Nymarkskolen i Svendborg.
Ved at belyse felten i ikke målbare og kontekstuelle komponenter og i brugen af antropologiske teorier, viser det sig at LOMA-projektet kan siges at have væsentlig betydning for elevernes dannelse af relationer gennem sociale læreprocesser.
Kristina Holt har fulgt den faste organisering på Nymarkskolen, hvor eleverne deltager i planlægning og tilberedning af mad til fælles måltider, som et fast element I den almindelige skolehverdag. Hun har i den forbindelse haft et særligt focus på, hvordan eleverne bliver ‘transformeret’ til kollegaer i køkkenet, hvilket har givet anledning til at analysere køkkenugen som en liminalfase gennem antropologen Victor Turners begreber ”sacra” og ”Communitas”. De voksne i køkkenet er køkkenprofessionelle og analysen endvidere inspireret af antropologen Jean Laves begreber om mesterlære og legitim perifer deltagelse sammen med uddannelsesforskeren Etienne Wengers teori om praksisfællesskaber. Elevernes deltagelse i spisesalene analyseres gennem antropologen Claude Fischlers ”commensality” begreb. Hvilket bruges til at belyse et anderledes fokus i dansk skolemåltids sammenhæng.
Ifølge Kristina giver specialet giver indblik i, hvordan unge mennesker i særlige grænserum, der udsættes for prøvelser af forskellig art, oplever lærings- og fællesskabsprocesser og hvordan de er med til at transformere skoleelever fra klassekammerater til arbejdskollegaer.
Omtale kan ses på AU Statsbiblioteket – herunder også engelsk omtale.
Download specialet sociale laeringsrum i loma. speciale kristina holt
eds. Dorte Ruge
Ingen kommentarer