26. juni 2020

Ny LOMA-Spilplatform klar til brug.

Fra forsiden kan man vælge spilkategorier.

En ny LOMA-spilplatform med lærervejledning ligger nu klar til brug på UVM Materialeplatformen og på lomaskole.dk. Spilplatformen er udviklet af lærere og elever på Filstedvejens Skole i Aalborg Kommune i samarbejde med UCL, Center for Anvendt Skoleforskning, HistorieLab og virksomheden Serious Games A/S. Udviklingsprojektet er gennemført med støtte fra Undervisningsministeriets pulje til ’Fremme af Maddannelse’ fra 2017-2019.

Læremidlet er rettet mod elever i indskoling i folkeskolen. Målet er at fremme elevernes kendskab til begreber indenfor mad, måltider og sundhed, samt at styrke elevernes sproglige udvikling. Eleverne logger ind med UNI-login og spiller spil med forskellige sværhedsgrader i kategorierne ’vendespil, puttekasse og tidslinje’.

Elevernes handlekompetence styrkes ved at de selv kan producere indhold til spil, som de derefter kan spille med kammerater og forældre.

Endvidere kan lærere, der underviser i dansk som andetsprog tilrettelægge undervisning med målrettet styrkelse af viden og sproglige færdigheder som forberedelse til LOMA-undervisning eller tilsvarende aktiviteter omkring mad og måltider i skolen. For mere information kontakt Dorte Ruge på mail doru@ucl.dk.